Bowie’s Driuwsân (Drijfzand) van Tanja van Abbema

Er is weer een kunstwerk af voor in de gedichtenbundel! De Friese kunstenaar Tanja van Abbema heeft een prachtig object gemaakt voor bij mijn gedicht Drijfzand (gebaseerd op David Bowie’s lied ‘Quicksand’). Aangenaam verrast ben ik. Het is geen doek of plaat, maar een object dit keer.

Hoe het ontstond…
Tanja vroeg me of ze aan de hand van een gedicht iets zou moeten/ kunnen creëren of niet. Ik schreef dat dat niet hoefde, dat elke kunstenaar vrij is binnen het thema, maar ik reikte haar heel intuïtief het gedicht ‘Drijfzand’ aan en dat was raak! Ze vond het boeiend en is zich meteen gaan verdiepen.

Tanja heeft haar werkwijze met me gedeeld en ook haar beleving van Bowie’s lied, de tekst die ik schreef en haar inspiratie (die ze ‘s nachts kreeg) om aan de slag te gaan. Zo mooi om dat te lezen! Ik kreeg daarbij ook een verdieping en andere een kijk op haar werk. En dit allemaal samen gaf me kippenvelmomentjes.

Over Driuwsân
Het object ‘Driuwsân’ (vert. ‘drijfzand’ in het Fries, uitspraak: ‘driewsoan’) is gemaakt van door zout en zand verroeste spijkers, verzameld op het strand. En daarbij gebruikte Tanja gips, klei, katoengaas, kleipoeder.

 

quicksand 4 tanja van abbema

Tanja van Abbema, ‘Driuwsân’ (Drijfzand) 18x10x16cm

Het werk is heel symbolisch en passend, vind ik. Ik zie gestaltes (symbool voor de mensheid?) half wegzakken in het zand, half steunend, deels zwevend. Qua kleur en sfeer vind ik het heel natuurlijk (uiteraard door de materialen uit de natuur) en ingetogen overkomen, maar met een grootse, zowaar heftige boodschap. Tanja ervaart vooral het spel met licht en duister en de opwaartse beweging; daar zal ze misschien zelf nog wat meer over gaan melden al laat ze ook graag veel aan de toeschouwer over. Samen zagen we in de schaduw ook een kwalachtige verschijning tevoorschijn komen.
Zie en ervaar zelf wat het met je doet.

De foto’s zijn een eerste impressie, in de gedichtenbundel wordt een andere afbeelding van Driuwsân geplaatst. Misschien wel een foto vanaf de Waddenzee.

Dankjewel, Tanja!
Meer werk van Tanja van Abbema zie je op haar website.

Ook Bijdragen?
Wil je ook een afbeelding bijdragen van je Bowie-kunstwerk en vereeuwigd worden in de Bowie-gedichtenbundel? Er is nog plek.
Stuur me een bericht voor meer informatie (
twicedoubleyou@hotmail.com) of reageer op deze post.

 

Over Twicedoubleyou

Hello! My name is Wendy. I write on various sites and blogs. Feel free to join, follow me or respond. Or mail: twicedoubleyou@gmail.com. Thank you for your digital visit!
Dit bericht werd geplaatst in Art, david bowie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie